neděle 19. dubna 2015

Můj pohled na Moravskou národnost

Jak jste si určitě všimli nenapsal jsem nový článek již dlouhých čtrnáct dní,ale nebojte rozhodně to neznamená,že jsem s blogem skončil. Prostě jsem měl poslední dobou jiné starosti a také povinnosti,které mě připravovaly o můj čas,který jsem měl vyhrazený na psaní blogu. Tyto povinnosti mám stále,ale přesto se mi podařilo ulovit chvilku abych napsal další článek. O čem tedy bude? Jak už jste se z nadpisu mohli dozvědět,bude o mém pohledu na Moravskou a v podstatě i slezskou národnost.
Pocházím z Hané a bydlím blízko Olomouce,což rozhodně znamená,že nejsem žádný Pražák nebo „Čecháček“ který nemá právo něco takového hodnotit. Většina „Čecháčků“,zejména těch z Prahy,Moravany z jistého mně neznámého důvodů pohrdá i když mladší generace už tohleto poměrně neřeší. Já osobně myslím,že je lepší se nad tyto věci povznést,mávnout nad tím rukou a říct si: „tohle je naprosto zbytečné řešit“,jelikož to opravdu nepřináší nic dobrého a lepší je vzájemně spolupracovat. Pokud dobře známe definici národa,tak víme,že jsme v podstatě všichni Češi. I když opravdu někdo o sobě rád řekne,že je Moravák,je České národnosti. Nyní vysvětlím proč.
V Německu je situace obdobná. Všichni Němci jsou v podstatě Němci i když pocházejí z různých Spolkových zemí,které byly v minulosti samostatné. Což v podstatě znamená,že když Moravák řekne,že je Moravák,tak to znamená asi tolik,jako když Bavor řekne,že je Bavor,Sas že je Sas-ano může být Bavorem nebo klidně i Sasem,ale ve své podstatě je pořád Němec. Bavor ani Sas není totiž národnost stejného postavení jako Němec. Ano teď můžete namítnout Rakušany,kteří také mluví Německy a přitom se považují za samostatný národ. Ovšem mezi nimi a Moravany je jeden podstatný rozdíl a to ten,že zatímco Moravané byli už od zániku Velké Moravy vždy součástí Českých zemí,Rakousko bylo po staletí samostatné. Pokud nepočítáme velkou Moravu,která kromě současného území Moravy zahrnovala i Uhry,Čechy a další území ve střední Evropě,Morava nikdy nebyla samosatným státem. Vždy to byla jedna ze tří zemí Koruny České.
Proto je podle mého názoru uvádět Moravskou národnost ve sčítačím formuláři nesmysl. Národnost je jedna věc a Moravský(nebo Slezský) původ věc druhá. Moravané určitě nejsou národ,který se dá postavit na roveň např.Čechům,Němcům,Slovincům,Číňanům a podobně. Národnost by měla být vždy Česká a teprve jako druhá možnost původ z Čech nebo z Moravy či Slezska. Ne zrovna přirovnatelný,ale svým způsobem obdobný příklad najdeme v USA-rasa je jedna věc zatímco Hispánský původ věc druhá. Hispánci totiž nejsou samostatná rasa,stejně tak jako Moravané nejsou samostatný národ.
Pokud má někdo jiný názor nebojte se mi napsat. Velice rád si s vámi na toto téma popovídám.


Žádné komentáře:

Okomentovat